Gedragscode: normen en waarden
De directie en haar medewerkers verklaren het navolgende:
• Iedereen die bij Hijman werkzaam is bejegent elkaar met respect;
• Dat zij niet discrimineren op basis van ras, leeftijd, sekse, religie etc. Het is medewerker tijdens zijn dienstverband niet toegestaan racistische, discriminerende, beledigende of aanstootgevende uitingen of activiteiten evenals uitingen of activiteiten die aanzetten tot haat of geweld te ontplooien. Van de medewerker wordt verder verwacht dat deze zich onthoudt van discriminerend en/of (seksueel) intimiderend gedrag ten opzichte van klanten, leidinggevenden, medewerkers, dienstverleners en gasten van Hijman.
• Dergelijk gedrag zal, bij constatering, leiden tot ontslag op staande voet. De directie ziet toe op de naleving van dit punt. Bij misdragingen volgen gepaste sancties, met als uiterste sanctie het beëindigen van de arbeidsrelatie;
• Dat zij transparant en integer zijn en rekening houden met belanghebbenden, de sociale en natuurlijke omgeving. We streven naar langdurige, duurzame “samenwerkingsverbanden” met medewerkers, klanten en leveranciers. Waarbij we open, plezierig en eerlijk zakendoen. Daarbij zorgen we voor een schone (werk)omgeving;
• Dat zij wet- en regelgeving en haar eigen afspraken respecteren;
• Dat zij verantwoordelijk en aanspreekbaar zijn voor de gevolgen van hun handelen.
• Het is de medewerker verboden aan derden bijzonderheden betreffende het bedrijf mede te delen, waarvan hij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze gegevens geheim horen te blijven, dan wel dat hij weet dat het vrijgeven van deze gegevens schade aan het bedrijf toebrengt. De verplichting geldt zowel tijdens de duur van de arbeidsverhouding als na de beëindiging daarvan.
• Publicaties, van welke aard dan ook, die betrekking hebben op Hijman behoeven vooraf de toestemming van de directie.
• Iedere medewerker is verplicht zijn of haar eigen veiligheid en die van anderen in het bedrijf in acht te nemen. Dit kun je doen door je aan de voorschriften te houden en door de beschikbaar gestelde veiligheidsmiddelen te gebruiken en door de voorgeschreven beveiligingen toe te passen.

De directie verklaart verder het navolgende:
• Dat zij periodiek de naleving van de gedragscode toetst. Dit punt kan worden besproken in de functionerings- en/of beoordelingsgesprekken en/ of in de diverse werkoverleggen;
• Dat zij passende maatregelen neemt bij het niet naleven van de regels die we gezamenlijk zijn overeengekomen. Hierbij kan het gaan het om disciplinaire dan wel arbeidsrechtelijke maatregelen als bijvoorbeeld een schriftelijke waarschuwing, op non-actief stelling en in het ergste geval beëindiging van de arbeidsovereenkomst.

Vragen of advies?

Vragen, advies of klachten?

Chat met onze binnendienst of neem contact op via: [email protected] of 020 665 95 01.

De chat is beschikbaar van ma t/m vr van 08.00 tot 17.00 uur.